Sunday, 28 May 2017


2.3 FUNGSI JABATAN  HOUSEKEEPING


Keprihatinan terhadap kebersihan secara tepat dan teratur merupakan salah satu peranan penting yang dipertanggungjawabkan oleh jabatan pengemasan disesebuah perhotelan. Antara fungsi jabatan housekeeping di Borneo Cove Hotel adalah seperti berikut :

PLANNING / PERANCANGAN
  • Sebuah perhotelan  hendaklah memastikan perancangan jadual kerja yang teratur, sekiranya perancangan jabatan  yang baik, mampu mendatangkan keuntungan  serta manfaat yang tinggi kepada pihak perhotelan dan perancangan jadual kerja juga  dapat mengurangkan pelbagai masalah.


ORGANIZATION /  PENYUSUNAN
  • Memastikan jadual kerja disusun dengan sebaik mungkin bagi mendahulukan kepentingan  dan kehendak kepada tetamu yang menginap.


COORDINATION /  KERJASAMA
  • Kerjasama bermaksud yang diterima dari satu jabatan ke jabatan yang lain dan sentiasa berfikiran terbuka dalam mencari jalan penyelesaian. Selain itu, dalam skala yang lebih besar  dan kerjasama daripada setiap department hotel juga sangat berkait rapat  secara langsung ataupun tidak langsung.


CONTROLLING / KAWALAN
  • Jabatan pengemasan hendaklah bertanggungjawab dalam penggendalian bahan – bahan yang digunakan dalam operasi harian. Selain itu, pengawalan ini juga mampu menjimatkan kos perhotelan.


DELEGATION AND FOLLOW UP / DELEGASI DAN TINDAKAN SUSULAN
  • Sebuah jabatan housekeeping perlu peka dan sentiasa bertindak pantas dalam melakukan tindakan susulan sekiranya menghadapi masalah yang berkaitan dengan operasi perhotelan.


  • Latihan dan motivasi dengan kemahiran pengurusan professional untuk memastikan penyimpanan rekod dilakukan secara sesuai dan tepat. Selain itu, bagi sebuah perhotelan hendaklah membuat keputusan yang bijak, efektif dan berkesan sera mampu menyelesaikan masalah.

  • Bermatlamat  dan berpendirian dalam menjalinkan hubungan dengan jabatan yang lain. Contohnya, food and beverage department, maintenance department,dan front office deparment.




No comments:

Post a Comment