2.3
FUNGSI JABATAN HOUSEKEEPING
Keprihatinan terhadap kebersihan
secara tepat dan teratur merupakan salah satu peranan penting yang
dipertanggungjawabkan oleh jabatan pengemasan disesebuah perhotelan. Antara
fungsi jabatan housekeeping di Borneo Cove Hotel adalah seperti berikut :
PLANNING / PERANCANGAN
PLANNING / PERANCANGAN
- Sebuah perhotelan hendaklah memastikan perancangan jadual kerja yang teratur, sekiranya perancangan jabatan yang baik, mampu mendatangkan keuntungan serta manfaat yang tinggi kepada pihak perhotelan dan perancangan jadual kerja juga dapat mengurangkan pelbagai masalah.
ORGANIZATION / PENYUSUNAN
- Memastikan jadual kerja disusun dengan sebaik mungkin bagi mendahulukan kepentingan dan kehendak kepada tetamu yang menginap.
COORDINATION / KERJASAMA
- Kerjasama bermaksud yang diterima dari satu jabatan ke jabatan yang lain dan sentiasa berfikiran terbuka dalam mencari jalan penyelesaian. Selain itu, dalam skala yang lebih besar dan kerjasama daripada setiap department hotel juga sangat berkait rapat secara langsung ataupun tidak langsung.
CONTROLLING / KAWALAN
- Jabatan pengemasan hendaklah bertanggungjawab dalam penggendalian bahan – bahan yang digunakan dalam operasi harian. Selain itu, pengawalan ini juga mampu menjimatkan kos perhotelan.
DELEGATION AND FOLLOW UP / DELEGASI DAN TINDAKAN SUSULAN
- Sebuah jabatan housekeeping perlu peka dan sentiasa bertindak pantas dalam melakukan tindakan susulan sekiranya menghadapi masalah yang berkaitan dengan operasi perhotelan.
- Latihan dan motivasi dengan kemahiran pengurusan professional untuk memastikan penyimpanan rekod dilakukan secara sesuai dan tepat. Selain itu, bagi sebuah perhotelan hendaklah membuat keputusan yang bijak, efektif dan berkesan sera mampu menyelesaikan masalah.
- Bermatlamat dan berpendirian dalam menjalinkan hubungan dengan jabatan yang lain. Contohnya, food and beverage department, maintenance department,dan front office deparment.
No comments:
Post a Comment